Uşaqlarda məsuliyyət

Məsuliyyət, hər hansı bir vəzifə və öhdəliyi yerinə yetirərkən, bir şəxsin hərəkətləri haqqında tam hesabat verməsi və təyin edilmiş işin sonundakı nəticələrə görə günahkar olduğu mövqedir. Məsuliyyətli bir insan, hərəkətlərinin səbəbi olaraq özünü dərk edir, həyatında dəyişikliklər etməyə başlayır və nəyə gətirib çıxaracaqlarına görə məsuliyyət daşımağa hazırdır.

 

Məsuliyyət yaşı

Məktəbəqədər yaş, özünüdərk səviyyəsinin aşağı inkişafı ilə xarakterizə olunur. Həqiqətən məsuliyyət daşımaq üçün uşaq nəticələri əvvəlcədən təxmin etməyi bacarmalıdır, yəni hansı davranışın nəticəsində, hansı sanksiyaların gələcəyini bilməlidir. Ancaq məktəbəqədər yaşlı uşaq hələ buna tam hazır deyil. Yetkin cəmiyyətimizin qaydalarını və normalarını tədricən öyrənir və gələcəkdə məsuliyyətli davranışın əsasını təşkil edən bu biliklərdir. Ancaq valideynlər tez -tez uşağın "hər şeyi başa düşən" kiçik şəxsiyyət olduğunu düşünürlər. Və uşağın yaş xüsusiyyətlərinə əsaslanaraq bacarmayacaqlarını tələb edirlər.

* 2 yaşa qədər dövr - uşağın hərəkətləri ilə gəldiyi nəticələr arasındakı əlaqəni izləyə bilmədiyi dövrdür. Onun üçün hər hansı bir nəticə "birdən" gəlir. Anasının və digər qohumlarının reaksiyasını rəhbər tutur və tədricən mənfi reaksiyaya səbəb olduğu üçün etməməli olduğunu tədricən "öyrənir". Nə görünüşünə, nə də oyuncaqlara görə heç bir real məsuliyyət ola bilməz və bu iddia edilməməlidir.

* 2 yaşından 3,5 yaşa qədər dövr - əksər uşaqların "üç illik böhran" adlandırdıqları dövrdür. Ümumiyyətlə təxminən 2,5 yaşında başlayır. Uşağın davranışı çox vaxt təxribata bənzəyir: qadağaları bilərək "qeyri -mümkün" olanın həqiqətən qeyri -mümkün olub olmadığını "yoxlayır". Bu dövrdə arzu olunan və qınanan davranışların sərhədləri təsvir edilir və bu təsvirlər nə qədər aydın olarsa, uşağın hansı davranışın məsuliyyətli, hansının olmadığını başa düşmək üçün daha çox "dəstəyi" olacaq.

Bir uşaq böhran içində olarkən, tamamilə məsuliyyətsiz görünə bilər. Əvvəllər təmiz paltarda olmağı xoşlayırdısa, indi mürəbbə ilə ləkələnmiş paltara  reaksiyanı izləyir. Ya da həvəslə oyuncaqların təmizlənməsinə kömək etmir və bu zaman uşağın tamamilə "korlandığını" və məsuliyyətsiz bir insan olaraq böyüyəcəyini düşünməyin. Bu müddət keçəcək və körpənin fərdi böyüməsi bəlli olacaq.

Bu vaxt, dəyişməməli və əhvalınızdan və ya uşağın qüsurlu davranışından asılı olmayan mövcud qaydaları uşağa açıq şəkildə göstərməyə çalışın.

* 3.5-5 yaş dövrü. Məsuliyyətli davranışı inkişaf etdirmək üçün əlverişli dövrdür. Əlbəttə ki, valideynlərin övladlarının davranışlarını izləməyə davam etmələri və nə etmələri barədə ona məsləhət vermələri lazım olduğu bir çox sahə var. Ancaq uşağın məsuliyyət daşımalı olduğu bir neçə sahəni müəyyən etmək artıq mümkündür.

Bu, məsələn, öz oyuncaqlarına və əşyalarına görə məsuliyyətli ola bilər ("özün itirdin, özün axtar"), sadə ev işləri (ailə yeməyindən əvvəl hər kəs üçün masaya qaşıq qoy). Hələlik belə sahələr az olmalıdır, çünki bunlar məsuliyyəti dərk etməkdə yalnız ilk addımlardır, lakin məcburi olmalıdır.

Bu yaşda uşaqların çoxu artıq uşaq bağçalarına gedir və orada onlara müəyyən bir məsuliyyət aşılanır: əşyalarının təhlükəsizliyi, paylaşılan oyuncaqlar ilə məşğul olmaq, qrupun qaydalarına riayət etmək. Körpə bağçaya getmirsə, valideynlər mütləq bəzi məsələlərdə şəxsi məsuliyyətini dərk etməlidirlər. Valideynlər onu "çox kiçik" hesab etsələr və şəxsi məsuliyyət sahələrinə sahib olmalarına icazə verməsələr, bu, körpənin rəhbərliyə öyrəşməsinə səbəb ola bilər.

Bu yaşda bir uşağın hərəkətləri (özünün və başqalarının) yalnız çəkdiyi nəticələrə görə qiymətləndirdiyini qeyd etmək lazımdır. Əgər zahirən düzgün bir hərəkət uşaq üçün qazanc yox, zərər gətirirsə, bu davranış düzəlməyəcək.

Məsələn, 4 yaşlı uşaq oyuncaqlarını özü yığışdırır, ancaq anasının bəyənmədiyi öz "sistemi" var. Uşağın təmizlədikdən sonra, ana, inciyərək bütün oyuncaqların yerini dəyişir. Aydındır ki, düzgün davranışdan (oyuncaqları təmizlədikdən) sonra uşaq üçün mənfi nəticələr gəlir. Əşyalarına görə məsuliyyət hissi azalır, uşaq dərhal təmizliyi anasına həvalə etməyə üstünlük verir.

* 5-7 yaş, uşağın getdikcə daha məsuliyyətli olması ilə xarakterizə olunur. Əksər hallarda, hansı davranışın təsdiqlənəcəyini və hansının təsdiqlənməyəcəyini bilir. Bu yaşda uşaqlar hərəkətləri nə ilə nəticələndiyini ölçməklə deyil, həm də qiymətləndirməyi öyrənirlər