Xüsusi öyrənmə çətinliyi insan...
Uşaq inkişafı çox mürəkkəb və çoxşaxəlidir. Uşaqlarda baş verən xəstəlikləri, məsələn qızdırma, yıxılanda yaraları (zədələri), zəif görməni asanlıqla seçə bilirik, bu kimi halları aydın görə bilirik. Ancaq bəzən uşaqlarda baş verən öyrənmə çətinliyi, davranış problemi yaxud "pis davranış"ın səbəbini sezə bilmirik. Uşaqlarda baş verən bu cür halların olması çox zaman qeyri adekvat sensor inteqrasiyadan qaynaqlanır. Sensor inteqrasiyası terminini ilk dəfə 50 il öncə Djeyn Ayres adlı, ABŞ-nın Oklaxoma ştatında yaşayan psixoloq və nitq terapevti təklif edib. Bundan əlavə Ayresin tədqiqatları öyrənmə çətinlikləri olan uşaqların 70%-də sensor inteqrasiyanın pozulması olduğunu göstərmişdir. Sensor inteqrasiya baş beyində şüuraltı gedən bir prosesdir.
Hissiyat orqanları vasitəsilə ətraf mühitdən məlumat alınır. Alınmış məlumatın mənası müəyyənləşdirilir, emal olunur və olduğumuz situasiya dərk edilir. Və bu da öz növbəsində sosial davranış üçün baza formalaşdırır və adekvat reaksiya verib hərəkət etməyə imkan yaradır. Hissiyyat orqanlarını “beyin üçün qida“ kimi düşünə bilərsiz, onlar bədəni və zehni yönləndirmək üçün lazım olan enerji və bilikləri təmin edirlər. Amma düzgün təşkil olunmuş hissiyyat prosesləri olmadan ətraf mühitdən gələn qıcıqlar həzm oluna bilməz və beyni qidalandıra bilməz və nəticədə beyin qeyri-adekvat cavab reaksiyası göndərdiyi üçün davranışlarımız situasiyaya uyğun olmaz (məs: toxunmaya qarşı həddindən artıq həssaslıq, tozsoran səsinə qulaqlarını bağlayaraq, qışqırıb-ağlayaraq reaksiya vermək, heç bir tibbi səbəbi olmadan müəyyən qidaları yeməkdən imtina və s.) və nəticədə öyrənmə prosesində çətinliklər yaşanır. Bu hallarda öyrənmə prosesini dəstəkləmək üçün Sensor terapiya şərtdir. Digər öyrənmə çətinliklərinə istiqamətlənmiş yanaşmalardan fərqli olaraq, sensor proseslərə bağlı öyrənmə çətinliklərində Sensor terapiyadan istifadə edilir ki, o, standart bacarıqları öyrətmir. Beynin anlama, qavrama və motor planlaşdırma qabiliyyətini artırmaq məqsədi daşıyır.
Sensor inteqrasiyası disfunksiyası beynimizin bədənimizin xarici (dad, qoxu, toxunma, eşitmə, görmə) və daxili( vestibulyar hissiyyat və propriosepsiya hissi) duyğu sistemi tərəfindən qəbul edilən müəyyən məlumatları inteqrasiya edə bilməməsi səbəbindən inkişaf edən nevroloji bir haldır. Bu duyğu sistemləri görüntülərin, səslərin, qoxuların, dadların, işığın, ağrının və bədən hərəkətlərimizin qəbulundan məsuldur. Bundan sonra beynimiz bütün bu məlumatlardan istifadə edərək bədənimizin ətraf mühiti qavraması və uyğun reaksiyalar yarada bilməsi üçün şəkil yaradır.
Səbəbləri və əlamətləri
Uşaqların əksəriyyəti xaricdən gələn qıcıqlara adaptasiya olma və motor planlama bacarıqlarını inkişaf etdirən sensor inteqrasiyanı əsasən gündəlik həyatları, aktivitələri sayəsində qazanırlar. Amma bəzi uşaqlarda sensor inteqrasiya kifayət qədər inkişaf etmir və sensor inteqrasiya problemi olan uşaqlar xarici qıcıqlara qarşı planlı avtomatik və situativ şəkildə cavab verməkdə çətinlik çəkirlər, bu da öz növbəsində uşaqların öyrənməsində və davranışında problemlərə yol açır.
Niyə sensor inteqrasiya problemi yaranır?
Səbəbləri
Hissiyyat orqanları xarici və daxili olmaqla 2 qrupa bölünür:
Xarici hissiyyat orqanlarına görmə, eşitmə, iybilmə, dadbilmə, toxunma hissləridir, xarici stimullara reaksiya verirlər və biz onların fəaliyyətini nəzarətdə saxlamağı bacarırıq.
Daxili hissiyyat orqanları taktil, vestibulyar və propriosepsiya hissləridir və bədənin daxilindən gələn stimullara reaksiya verirlər. Biz onları görə bilmirik və onların fəaliyyətini nəzarətdə saxlamağı bacarmırıq.
Taktil hissiyat – Bədənin ən erkən inkişaf etmiş hissiyyat sistemlərindən biri olan toxunma-taktil hissiyyat yüngül toxunuş, titrəyiş, təzyiq, isti və ağrı haqqında informasiya verir. Dərimiz vasitəsilə toxunuruq , informasiyanı alıb emal edirik.
Taktil qıcıqlara qarşı hiperhəssas reaksiya zamanı:
Taktil qıcıqlara qarşı hipohəssas reaksiya zamanı:
Taktil hissiyyat toxunma reseptorları tərəfindən hiss edilən qıcıqların az qəbulu və bunun nəticəsində toxunma hissinə zəif reaksiya verməkdir.
Taktil hissetmənin axtarışında olan uşaqlar:
Vestibulyar hissiyat:
Bədənin hərəkəti və tarazlığı haqqında informasiya alır, emal edir və daxili qulağımızda yerləşir;
Propriosepsiya hissi:
Əzələlər, oynaqlar və vətərlər.Bədənin məkanda vəziyyəti haqqında və bədənin ayrı-ayrı hissələrinin bir-birilə müqayisədə olan vəziyyəti haqqında informasiya alır və emal edir.
Propriosepsiya vasitəsilə biz aşağıdakıları hiss edə bilirik:
Bədənimizin vəziyyətini və pozamızı;
Bədənimizin etdiyi hərəkətin istiqamətini və sürətini;
Hərəkət etmək və ya oynaqlarımızın müəyyən bir vəziyyətdə saxlamaq üçün tələb olunan əzələ gücünün səviyyəsini.
Propriosepsiya disfunksiyasının 2 növü ayırd edilir:
Sensor duyğuların axtarışı;
Hərəkətin nizamlamasında çətinliklər.
Sensor duyğuların axtarışı:
Hərəkətin nizamlamasında çətinliklər:
Beynəlxalq Sensor inteqrasiya qurumununa görə aşağıdakılar sensor inteqrasiya pozulmasında tez-tez rast gəlinən göstəricilərdir:
Sensor inteqrasiya problemlərinin erkən əlamətləri:
(0-6 ay)
(6-12ay)
(2-4 yaş)
Qucaqlaşmağı sevməmək
Məktəb dövrü
Lalə Vəliyeva
Uşaq inkişafı mütəxəssisi, uşaq psixoloqu
Fikriniz
0
0