Məktəbli (5-8 yaş)

Övladınız artıq məktəbə gedir. Bu dövr isə özü ilə bir sıra suallar və narahatlıqlar gətirib. Bu istiqamətdə daha çox məlumat əldə etmək və övladınızın inkişafında müsbət addımlar atmaq üçün “Məktəbli” bölməmizi izləyin.

Sağlamlıq

Qidalanma

İnkişafın stimullaşdırılması

Psixologiya və Qayğı

Təhlükəsizlik

Oyun və fəaliyyətlər

Məqalələr

Məktəbə psixoloji hazırlıq  

 

 

Psixoloji hazırlığın hissələri

Məzmunu

İntellektual hazırlıq

  • Geniş dünyagörüşünə və bilik bazasına malik olmaq

• Formalaşmış ikin təhsil bacarıqlarının olması

• Analitik təfəkkür (hadisələr arasındakı əlamətləri və əlaqələri dərk etmək bacarığı, obraza uyğun hərəkət etmək bacarığı)

• Məntiqi yaddasaxlama

• İncə motor bacarıqların və sensorimotor koordinasiyanın inkişafı

• Dərs tapşırığını digərlərindən ayıra bilməsi və onu fəaliyyətin müstəqil məqsədinə çevirmək bacarığı

  • Fonematik eşitmənin inkişafı

Şəxsi hazırlıq

• Yeni sosial mövqenin qəbulu

• Məktəbə, müəllimlərə, təhsil fəaliyyətinə müsbət münasibət

  • Koqnitiv maraqlarının inkişafı

• Məktəbə getmək istəyinin inkişafı

• Davranışlarını özünün nəzarət altına ala bilməsi

Sosial psixoloji hazırlıq

• Qarşılıqlıq münasibətlər qurulmasında çevikliyi

  • Qaydalara və normalara tabe olmaq bacarığı

  • Birgə hərəkət etmək, öz hərəkətlərini əlaqələndirmək bacarığı

Emosional-iradi hazırlıq

• Emosional sabitlik

• Fəaliyyətinin gələcəkdəki nəticələrini gözləyə bilməsi

• Çətinliklərdən qorxmamağın formalaşması

• Emosional impulsları məhdudlaşdırmaq bacarığı

  • Tapşırıqları sistemli şəkildə yerinə yetirmək bacarığı

 

Uşaq, davranış və vərdişlər (6 yaş)

 

Uşağınız 6 yaşında aşağıdakı davranış və vərdişlərə yiyələnə bilər

 

  • Etməsini istəmədiyiniz mənfi bir davranışı söz verməsinə (bir daha etməyəcəyəm dediyi) baxmayaraq, bir daha edə biləcəyini unutmamalısınız.
  • Müsbət davranışlarını mükafatlandırdıqda, nə üçün mükafatlandırdığınızı; mən fi davranışlarını cəzalandırdıqda, nə üçün cəzalandırdığınızı mütləq izah edin.
  • İşlərini özünün etməsi və sizə kömək etməsilə bağlı uşağınıza tam dəstək olun.
  • Verdiyiniz tapşırıqları və söylədiklərinizi yerinə yetirməsi üçün tələsməyin, edəcəkləri işlərlə bağlı onlara kifayət qədər vaxt verməyi nəzərdən qaçırmayın.
  • Özbaşına iş görmə və bacarma zövqünü ona bəxş edin.
  • Uşağınızın məktəbə başlama yaşlarında həddindən artıq çox hərəkətli olacağını unutmayın.
  • Uşağınızı mənəvi cəhətdən kifayət qədər qidalandırmışsınız sa, məktəbi və oxumağı sevməsi üçün lazımi təlim-tərbiyəni vermişsinizsə (psixoloji baxımdan hazırlamışsınızsa), bu məktəb üçün mükəmməl bir başlanğıc olar.
  • Məktəbə başlayan uşağınıza dərs oxuması və tez müddətdə oxuma və yazmağa başlaması üçün təzyiq etməyin.
  • Məktəblə əlaqədar tapşırıqlarına nəzarət edin, ancaq çətinlik çəkdiyi hallarda ona kömək edin.
  • Uşağınızın etməli olduğu işləri ana-ata olaraq siz etməyin.Soruşduğu suallara münasib cavablar verərək, nəyi necə etməli olduğunu izah etməyiniz daha faydalıdır.
  • Oyun və istirahət üçün lazımi vaxt ayırmasını təmin edin.
  • Uşağınızla məktəbdəki vəziyyəti, ailəni maraqlandıran və ya onun xoşlandığı mövzularda söhbət etməyi nəzərdən qaçır mayın. Onunla söhbət etməyinizdən çox xoşlanacaqdır.
  • Oxumağı öyrəndikdən sonra onun səviyyəsinə uyğun ki tabları ucadan oxutduraraq ona qulaq asa bilərsiniz. Bununla uşağınıza oxuma sevgisi və vərdişi qazandırmaqla yanaşı, onu olduqca çox sevindirmiş olacaqsınız.
  • İncəsənət və idman fəaliyyətlərindən münasib olanı seçməsini və onunla məşğul olmasını təmin edə bilərsiniz.

 

Uşaq, davranış və vərdişlər (7 yaş)

 

Uşağınız 7 yaşında aşağıdakı davranış və vərdişlərə yiyələnə bilər

 

  • Bu yaşda arabir unutqanlıqları ola bilər. Bunun səbəbi zehnində əşyaları və məfhumları qarşılaşdırma, düşüncəsinin daha da aydın olmağa baş lamasıdır.
  • Onun ağlı bir çox qarşılaşdırma düşüncəsi ilə məşğul olduğu üçün vəzifələrini və dediklərini yaddan çıxara bilər.
  • Uşağımızın bu yaşdakı unutqanlıqları qarşısında təlaşa düşməyin və əsəbiləşməyin. Vəzifələrini və söylədiklərini sakitliklə və münasib bir tərzdə təkrarlayın.
  • Yerinə yetirilməli olan işləri (dərs, tapşırıq...) mütəmadi olaraq təxirə sala bilərlər. Buna vərdiş edibsə, kiçik cəzalar tətbiq edə bilərsiniz.
  • Verdiyiniz tapşırıq və məsuliyyətləri yerinə yetirməsi ilə bağlı ətraflı məlumat verin.

 

Uşaq, davranış və vərdişlər (8 yaş)

 

Uşağınız 8 yaşında aşağıdakı davranış və vərdişlərə yiyələnə bilər

  • Bu yaşdakı uşağınızda lazım olduğundan artıq reaksiya müşahidə edə bilər, onunla üz-üzə gələrək mübahisə etmək məcburiyyətində qala bilərsiniz.
  • Bu hal onun yaşla bağlı mübahisəçi xüsusiyyətindən irəli gəlir. Məhz bu səbəbdən ona qarşı anlayışlı olun və lazım sız mübahisələrə yol verməyin.
  • Qoyduğunuz qaydaları yaxşıca müəyyən edin və onlara belə olması üçün israrlılıq göstərin.
  • Qoyulan qaydalara tabe olmadığı təqdirdə, müəyyən cəzalar  (şəxsiyyəti zədələyən və döymə kimi cəzalar istisna d maqla) verməkdən çəkinməyin.
  • Müsbət davranışları nəticəsində mükafatlandırmasında comərd olun; təqdir və təşviq edin.
  • Onun psixologiyasına təsir edən davranışlardan (döymə təhqir etmək, danlamaq, qınamaq, istehza etmək...) həmişə uzaq durun.
  • Özünə etimad göstərməsini təmin edən, inam duyğusun inkişaf etdirən fəaliyyətlər təşkil edin.

Ailə qaydaları nə üçün lazımdır?

 

Sizin necə düşünməyinizdən asılı olmayaraq ailəniz artıq müəyyən qaydalarla yaşayır. Əşyaları ətrafa səpələmək olarmı, yoxsa mütləq müəyyən edilmiş yerlərdə yığmaq lazımdır? Ailə üzvləri mübahisədə bir-birlərinə səslərini ucalda bilərmi, yoxsa evinizdə qışqırmaq yersiz bir şeydir? Ailədə kim süfrə açır, kim qab-qacaqları yuyur, kim evin tozunu silir?

Bu və digər qeyri-rəsmi razılaşmalar ailənizin həyatını bugünkü vəziyyətə gətirir. Ancaq bu qaydalar yüksək səslə deyilənə qədər gərginlik və mübahisələrə səbəb ola bilər. Səslənməyən qaydalar valideynin uşaqlara qarşı iddialarına çevrilir. Əvvəllər bilmədiyi bu qaydalara görə uşaqların töhmət alması onlarda inciklik və ədalətsizlik hissinə səbəb olur.

Ailə qaydalarını səsləndirmək nə üçün vacibdir?

Qaydaların formalaşdırılması bütün ailə üzvləri, o cümlədən uşaqlar üçün başqalarının hisslərini incitmədən öz sərhədlərini müəyyənləşdirməyi öyrənmək imkanıdır. Həm də yaxınlarınızı təlabatlarınız haqqında məlumatlandırmağı öyrənin, bu isə özünüzə və ailə iqliminə diqqətin əsas tərkib hissəsidir.

Ailə qaydaları bir-birinizə qayğı göstərməyin ən yaxşı yollarını sizə xəbər verir. Çox vaxt “başqa hansı qaydaları əlavə etməliyik?” sualına cavab olaraq, hətta qaydalar belə ortaya çıxmır, ancaq ailə üzvünün nəyi itirdiyi və ya onu narahat edən şeylər barədə müraciətlər edilir. Məsələn, uşaqlar “səhvlərə qarşı yumşaq olmaq” və ya “kiçik uğurları belə tərifləmək” kimi qaydaları təklif edə bilərlər. Bu, valideynlər üçün uşağın sevgi və dəstəyinin kifayət qədər olmamasına işarədir. Aşağıdakı gündəlik vəziyyəti təsəvvür edin: ananın qabları on dəqiqə ərzində yuması normaldır, lakin uşaq bu proseduru yarım saat ərzində edir. Bir ana üçün belə "lənglik" qıcıqlanmaya səbəb ola bilər: "o, tənbəl böyüyür və ya qəsdən məni əsəbiləşdirmək üçün hər şeyi yavaş-yavaş edir!"

Xülasələşdirsək, ilk baxışdan, tamamilə əhəmiyyətsiz məişət problemləri, sonradan münaqişə və qalmaqallara çevrilər, bəzən isə aqressivliyin formada ailə üzvləri arasında yığılan gərginlik yaradar.  Ola bilsin ki, əvvəllər uşaqlarla fincanın təmiz görünməsi kimi  sadə müzakirələr etməmisiniz. Elədirsə başlamağın lap vaxtıdır.

Ailədə qaydalar haqqında necə danışmaq olar?

Ailə qaydalarının müzakirəsi xüsusən də ailə üzvlərinin bir-birinə iddiası olduğu hallarda asanlıqla mübahisəyə çevrilə bilər. Buna görə də, qaydaları müzakirə edərkən, bir-birinizlə “Mən-mesajlar” adlanan dildə danışmağa cəhd etmək vacibdir.

Məqsədiniz ehtiyaclarınızı və hisslərinizi çatdırmaqdır, digərini günahlandırmaq deyil. “Siz həmişə əşyalarınızı ətrafa atırsınız” kimi ifadələr işlətməməyə çalışın. Bunun əvəzinə özünüz haqqında danışın. Yeni qayda tətbiq etmək üçün bu ifadədən istifadə edə bilərsiniz: “Əşyalar ətrafa səpələnəndə əsəbləşirəm. Ona görə də aşağıdakı qaydanın yaradılmasını təklif edirəm”.

Ailədə gərginlik kifayət qədər yüksəkdirsə, əvvəlcədən gündəmə gətirmək istədiyiniz qaydaların siyahısını düşünün. İttiham kimi səslənmədiyinə əmin olmaq üçün onları öz-özünə mesaj dilində ifadə etməyi məşq edin; əks halda qaydaları müzakirə etmək faydasız olacaq və yalnız münaqişələri daha da gücləndirəcək.

Bütün ailə qaydaların siyahısını necə tərtib edə bilər?

Bütün ailə üzvlərinin bir araya toplaşarq və qaydalar siyahısını müzakirə edə biləcəyi vaxt seçin.

Yaxşı olar ki, həftənin beşinci gününün axşamı və ya hər şeyin artıq bitdiyi istirahət rejiminə keçmədiyiniz hər hansı başqa gündə də olsa müzakirə aparırsız.

Bütün ailə üzvlərini hazırda ailənizdə qüvvədə olduğunu düşündükləri qaydaları yazmağa çağırırsız. Onlar ailə həyatının müxtəlif sahələrinə aid ola bilər, məsələn:

• ev təsərrüfatına aid vəzifələrinin bölüşdürülməsi;

• ailə üzvləri arasında ünsiyyət;

• gündəlik iş rejiminin müzakirəsi;

• elektron qadcetlərdən istifadə.

Siyahılar hazır olduqda, onları müzakirə edin. Yalnız bir ailə üzvünün siyahısında olan qaydalara diqqət yetirin. Bəlkə başqaları sadəcə olaraq bu qaydanın dolayı mövcud olmasına əhəmiyyət vermədilər?

Sadalanan qaydalardan hansını ailəniz üçün faydalı hesab etdiyinizi və ümumi siyahıya daxil olmaq istədiyinizi, həmçinin hansıların əlavə olaraq tətbiq edilməsinə ehtiyac olduğunu razılaşdırın. Həyatın bütün sahələrini ən xırda detallarına qədər tənzimləmək lazım deyil. Ən ağrılı və sizə həqiqətən vacib görünən barədə razılaşmaq kifayətdir. Başlanğıc üçün 10-20 qaydalar dəsti kifayət edəcəkdir.

Sonda kimin kimin qaydaları ailə siyahısına düşür?

Yekun siyahınız mütləq uşaqların təklif etdiyi qaydaları ehtiva etməlidir. Bu, onlara qaydalar toplusunun yaradılmasında iştiraklarını hiss etməyə imkan verəcək və onların həyata keçirilməsində daha məsuliyyətli olmağa kömək edəcəkdir. İdeal olaraq, siyahıda ailə üzvlərinin hər birindən bərabər sayda qaydalar olmalıdır. Əks halda elə çıxa bilər ki, evdən kiminsə səsi heç eşidilməyib.

Müəyyən edilmiş qaydalar bütün ailə üzvlərinə şamil olunsa yaxşıdır. Razılaşın, evdə ondan başqa heç kim əlində kitab tutmasa, uşağın oxumağı sevməsini gözləmək qəribədir. Eynilə, əgər valideynlər uşağa kompüter oyunları oynamağa qadağa qoyarsa, eyni zamanda atası onun qarşısında saatlarla oynayırsa, o, ədalətsiz, birtərəfli tələb kimi bir qayda yaşayacaq.

Bütün ailə üzvləri üçün ailə qaydalarına necə riayət etməlidir?

Əlbəttə ki, bütün razılaşdırılmış qaydalara ciddi riayət etməklə yaşamaq çətindir. Ancaq yenə də bu qaydalara əməl olunmasını istəyirsinizsə, onları mərhələlərlə ailə həyatında tətbiq edin. Birincisi, üç-beş əsas qaydaya əməl etməyə razılaşın; sonra, bir neçə aydan sonra, müvəffəqiyyətlə davam etsə, daha bir neçəsini əlavə edin.

Qaydalara əməl etməməyin nəticələrini müzakirə edin. Bu cəza ilə deyil daha doğrusu, səbəb-nəticə qanunu ilə bağlıdır. İş yerində, əgər layihəni vaxtında təqdim etməsəniz, bonus qazanmayacaqsınız. Eynilə, ailə qaydalarına məhəl qoymamağın da nəticələri olmalıdır.

Qaydalar toplusunu gözəl bəzəyin və görkəmli yerə asın. Onun dizayn prosesinin özü ailəni birləşdirən maraqlı yaradıcılıq aktına çevrilə bilər.

İstənilən halda, ailə qaydaları haqqında danışmaq üçün vaxt ayırmaq ailənin rifahına böyük sərmayədir. Bəlkə də sizə daha çox fayda verən qaydaların özləri deyil, onları hazırlayarkən bir-biriniz haqqında öyrəndiklərinizdir. Bəzi şeylərin yüksək səslə deyilməsi ailə üzvləri arasında gərginliyi aradan qaldıracaq və ailə mühitini yaxşılaşdıracaq.

5 yaşdan 7 yaşa qədər uşaqlar nəyi bacarmalıdır?

 

Riyaziyyat

5-7 yaşlı uşaq aşağıdakıları bacarmalıdır:

1. Uşaq ən sadə məsələləri və tapmacaları həll etməyi bacarmalıdır.

2. Uşaq rəqəmlərlə çıxmağı və əlavə etməyi bacarmalıdır.

3. Uşaq istiqaməti müəyyən etməyi bacarmalıdır: irəli, geri, sağa, sola, yuxarı, aşağı.

4. Uşaq dəstlərlə hərəkətlər əsasında 10-a qədər obyektləri saymağı bacarmalıdır.

5. Uşaq rəqəmləri müqayisə etməyi bacarmalıdır: bərabərlik-bərabərsizlik, çox - az.

6. Uşaq sualları başa düşməli və düzgün cavab verməlidir: Nə qədər? Hansı? Hansı?

7. Uşaq ilk on rəqəmin tərkibini bilməlidir.

8. Uşaq dairəvi, kvadrat, üçbucaqlı və düzbucaqlı formalı əşyaları ayırd etməyi və adlandırmağı bacarmalıdır.

9. Uşaq belə həndəsi fiqurları bilməlidir: kvadrat, dairə, üçbucaq

10. Uşaq "+", "-", "=", "<;" işarələrini bilməlidir. və ">;".

11. Uşaq toplama və çıxma üçün sadə məsələlər tərtib edib həll etməyi bacarmalıdır.

12. Uşaq dairəni, kvadratı iki və dörd bərabər hissəyə bölməyi bacarmalıdır.

13. Uşaq ədəd sırasının düz və tərs sırasını bilməlidir.

Məntiqi təfəkkür

-Təfəkkürün, yaddaşın, diqqətin inkişafı

5-7 yaşlı uşaq aşağıdakıları bacarmalıdır:

1. Uşaq bir nümunə müəyyən etmək və təklif olunan bir sıra mövzuları davam etdirmək lazım olan vəzifələri yerinə yetirə bilməlidir.

2. Uşaq təklif olunan 4-5 obyektdən əlavə bir obyekt tapmalıdır.

3. Uşaq təklif olunan şəkillər əsasında nağıl qurmağı bacarmalı, nağılı bitirməyi bacarmalıdır (sonu çıxarmaq).

4. Uşaq təklif olunan obyektləri iki qrupa bölməyi və hər bir qrup üçün ümumi xüsusiyyəti tapmağı bacarmalıdır.

 

Nitqin inkişafı

5-7 yaşlı uşaq aşağıdakıları bacarmalıdır:

1. Uşaq öz adını, soyadını, neçə yaşında olduğunu, yaşadığı şəhərin adını, valideynlərinin adı nədir, neçə yaşındadır, harada və kim tərəfindən işlədiyini deməlidir.

2. Uşaq ev ünvanını, ev telefon nömrəsini bilməlidir

3. Uşağın nitqi böyüklərin nitqinə (keyfiyyətcə) mümkün qədər yaxın olmalıdır.

4. Uşaq intonasiyanın nə olduğunu bilməli, ondan emosiyalarını ifadə etmək üçün istifadə etməlidir.

5. Uşaq həvəsləndirici cümləni elandan, nida cümləsini sorğu-sualdan ayırmağı bacarmalı, onlardan istifadə etməyi bacarmalıdır.

6. Uşaq sual qurmağı və sual verməyi, əsaslandırma qurmağı, mübahisə etməyi bacarmalıdır.

7. Uşaq dialoq və monoloq aparmağı bacarmalıdır.

8. Uşaq öyrəndiyi çoxlu şeirləri əzbər bilməlidir, mürəkkəb və irihəcmli nağılları danışmalıdır. O, ifadəli şəkildə danışmalıdır.

Ətraf aləm

5-7 yaşlı uşaq aşağıdakıları bacarmalıdır:

1. Uşaq ətrafındakı bütün əşyaların adlarını bilməlidir: mebel, qab-qacaq, paltar, məişət və elektrik cihazları, bitkilər, heyvanlar, təbiət hadisələri, sevimli cizgi filmlərinin, nağılların, kitabların adlarını, sevimli personajların adlarını.

Məişət bacarıqları

5-7 yaşlı uşaq aşağıdakıları bacarmalıdır:

1. Uşaq telefon zəngləri etməyi bacarmalıdır.

2.  Uşaq masa arxasında özünü aparmağı bacarmalıdır.

3. Uşaq müstəqil olaraq dişlərini fırçalamalı, yeməkdən sonra ağzını yaxalamalıdır.

4. Uşaq düymələri bağlamağı, ayaqqabının bağını bağlamağı bacarmalıdır.

6. Uşaq səliqəli olmağın nə demək olduğunu bilməli, saç düzümünə, dırnaqlarına, geyiminin vəziyyətinə nəzarət etməyi bacarmalıdır.

7. Uşaq svetoforun nə üçün olduğunu, hər bir işıqforun rənginin nə üçün olduğunu, yolu necə və harada keçə biləcəyinizi bilməlidir.

8. Uşaq cari ayın adını, həftənin günlərinin ardıcıllığını bilməlidir.

 

Ingilis dili

5-7 yaş arası uşaq ingilis dili ilə tanış ola bilər.

Sinifdə istifadə üçün valideyn və müəllim təlim kitabçalarından istifadə edin.

Yaxınını itirən uşağa necə kömək etmək olar?

Yaxınını itirən uşağa necə kömək etmək olar?

İlk öncə onu demək lazımdır ki, hər birimiz həyatda yaxın və ya uzaq qohumluq, tanışlıq əlaqəsi olan insanların dünyasını dəyişməsi ilə (ölümü, vəfat etməsi) qarşılaşa bilərik. Təbii ki, müxtəlif yaş dövrlərində insanlar kədəri fərqli yaşayırlar. Ancaq bu mövzu ilə bağlı uşaqların həssasiyyəti daha müxtəlifdir. Çünki uşaqların kədəri yaşama forması dəyişkəndir. Onlar öz xarici davranışları, hərəkətləri ilə daxildə yaşadıqları itki hissi barədə xəbər verici əlamətlər göstərməyə bilərlər. Bu məqam diqqətimizdən kənar qalarsa, uşağın həyatında uzunmüddətlipsixoloji fəsadlara səbəb ola bilər. Bu vəziyyətdə olan uşaqlara düzgün yanaşmaq üçün bəzi sualların cavablarını bilməliyik. 

Yaxınını itirmiş uşaq hansı hissləri yaşayır?

Uşaq yaxın insanın gözlənilən (uzunmüddətli xəstəlik və s.) və gözlənilməyən  (qəza, qəfil və s.) itkisi ilə qarşılaşa bilər. Təbii ki, qəfil ölüm uşaq üçün daha təsirli və travmatik olur. O zaman uşaqda dünyaya qarşı müdafiəsizlik hissi yaranır. Belə bir hissin təsirini yumuşaltmaq üçün qabaqlayıcı addım kimi uşağın günlük rejimini nəzarətdə saxlamaq lazımdır. O, gün ərzində həmişəki vaxtlarda qidalanmalı, oyun və gəzintidə iştirak etməlidir. Qeyd edilən məqamların itkidən öncə olduğu kimi eyni vaxtlarda keçirilməsi onda qorunmuş, özünəinam hissinin yaradılmasına imkan verir, həmçinin həyəcanın azalmasına səbəb olur.

Valideynin (və ya digər yaxın insanın) ölümündən sonra uşaqlarda günahkarlıq hissi yarana bilər. Buna səbəb uşağı təşvişə salan, özünü günahkar hiss etməsinə səbəb olan vaxtilə eşitdiyi “Özünü pis aparsan, mən gedəcəm və qayıtmayacam”, “Sözümə qulaq asmasan, nənə ilə qalacaqsan” fikirləridir. Xüsusilə valideyn itkisi ilə rastlaşan uşaq ona deyilmiş bu fikirlərdən belə qənaətə gəlir ki, anam (və ya ata) mən özümü pis apardığıma görə getdi.

Kədərlənmənin mərhələləri

İnsan itki ilə rastlaşanda müəyyən kədərlənmə mərhələlərindən keçir. İlkin mərhələ hadisənin inkar edilməsidir.Bu zaman uşaq hadisənin sanki onun başına gəlmədiyi barədədüşünür.

Sövdələşmə mərhələsi uşağın daxilində yaranmış növbəti fikirləri ehtiva edir: “Əgər mən yaxşı oxusam (yaxud özümü yaxşı aparsam), anam (atam) geri qayıdacaq”. Bununla uşaq həyatında baş verən hadisələri nəzarətdə saxlamaq istəyir.

Növbəti depressiya mərhələsidir ki, böyüklər çox vaxt bu mərhələdə olan uşağın davranışlarını (ağlamaq, kədərlənmək) normal hesab edirlər, lakin kədərdən kədərə fərq var. Böyüklər uşağı təsəlli etməyə çalışsa da (“sakitləş, ağlamaq lazım deyil, hər şey yaxşıdır”), ancaq bu zaman mənfi emosiyalar daha da ciddiləşir, çünki uşaqda belə təəssürat yaranır ki, onu dinləmirlər, hisslərinə şərik olmurlar.

Daha sonra qəbul etmə və barışma mərhələsi başlayır. Uşaq bu zaman tam olaraq nə baş verdiyini və itkinin əbədi olduğunu anlayır. Lakin bu o demək deyil ki, uşaq daha itkinin acısını hiss etmir, bu hiss hələ də davam edir.

Kədərlənmənin sonuncu mərhələsində isə uşağın vəfat etmiş insansız yeni həyata başlaması öz əksini tapır. Fiziki və psixoloji olaraq uşaq yeni şərtlər altında yaşamağa uyğunlaşır. Artıq həyatında öncəki dövrün başa çatdığını və yeni dövrün başladığını anlayır.

Nə etmək olar? 

Düzünü danışmaq və xəbəri uşağa etibar etdiyi yaxın şəxs vasitəsilə, sakit şəraitdə, söyləmək olduqca önəmlidir. “Sən yenə də mənim oğlum (qızım) olacaqsan”, “Bir yerdə olacağıq”, “Mən həyatımızın uzun və xoşbəxt olması üçün əlimdən gələni edəcəm” kimi cümlələrdən isə uşaq sizə “Mən öləcəm?”, “Sən də öləcəksən?” kimi suallar verdikdə istifədə etmək olar.

Dəfn mərasimində uşaq iştirak etməlidirmi?

Burada bir neçə məqama diqqət yetirmək lazımdır. Birinci, uşağın digər yaxınlarının dəfn zamanı özünü necə aparacağı, nəzərə alınmalıdır. Əgər uşağın digər yaxınları proses əsnasında kəskin stress vəziyyətini yaşayacaqlarsa, şüurunu itirmə, ürəyin getməsi kimi hallar müşahidə olunacaqsa, o zaman uşağın dəfndə iştirakı tövsiyə olunmur. Əgər dəfn nisbətən sakit keçirilsə, 4-5 yaşlı uşağın iştirakı mümkün olar. Çünki uşaq burada olmasa, daha sonra bu hadisələri ağlında başqa istiqamətdə təsəvvür edəcək və bu reallıqdan daha qorxulu ola bilər. 

Əgər uşaq bəzi səbəblərdən dəfn mərasimində iştirak edə bilməyibsə, o zaman bəzi art-metodikalardan istifadə edərək uşağa həmin durumu yaşamaq üçün kömək olmaq lazımdır. Bunun üçün şəkil çəkilir, uşağın səsi yazılır, yaxud məktub yazdırılır.

Uşağın istəyi varsa, onu dəfn yerinə aparmaq olar. Bu zaman ona belə bir mesaj “Yer olaraq o buradadır (qəbiristanlıqda), lakin o, həmişə bizim xatirələrimizdə yaşayacaq” ötürmək olar.